قطب آموزش عالی و توسعه دانشگاه شهید بهشتی روز چهارشنبه، ۹ خردادماه ۱۴۰۳، میزبان نخستین نشست از سلسله نشست‌های پداگوژی دانشگاهی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. این نشست با حضور دکتر محمد یمنی استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی با هدف اشتراک‌گذاری تجارب زیسته و بازاندیشی در شیوه‌های آموزش و یادگیری برگزار شد تا بستری برای تعامل و تبادل تجربه‌های آموزشی میان اعضای هیئت‌علمی فراهم شود. شایان ذکر است که اعضای هیأت علمی حاضر در این نشست از دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی و پژوهشی مختلف دانشگاه، شامل پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی (گروه علوم اعصاب و مهندسی پزشکی)، دانشکده علوم و فناوری زیستی (گروه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی)، دانشکده علوم ریاضی (گروه آمار)، دانشکده علوم شیمی و نفت (گروه شیمی‌فیزیک)، دانشکده مدیریت و حسابداری (گروه مدیریت بازرگانی)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی (گروه‌ تاریخ و گروه فلسفه)، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی (گروه علوم زیستی و ورزش) و دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی (گروه علوم تربیتی و گروه علم و اطلاعات و دانش‌شناسی) بودند.

در ابتدای نشست، دکتر یمنی به تشریح فعالیت‌های قطب علمی آموزش عالی و توسعه از زمان تأسیس آن در سال ۱۳۹۵ پرداخت و توضیح داد که در سال‌های گذشته اقدامات زیادی انجام شده است، از جمله برگزاری نشست‌های علمی، انجام طرح‌های پژوهشی مختلف و ایجاد سایت قطب علمی به همت همکاران و دانشجویان. وی همچنین به برگزاری جلسات متعدد در زمینه رهبری پداگوژیک و بهبود شرایط آموزشی در دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: «اولین دوره این نشست‌ها برای مدیران میانی دانشگاه طراحی شد تا تجربیات موفق و چالش‌های مدیریت آموزشی در دانشگاه‌های پیشرفته مورد بحث قرار گیرد».

دکتر یمنی در ادامه به اهمیت برگزاری مجموعه نشست‌های داوطلبانه با تمرکز بر رهبری پداگوژیک در موقعیت‌های پیچیده یادگیری اشاره کرد و هدف این نشست‌ها را ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری از طریق درک عمیق تجارب آموزشی دانست. وی بیان کرد که کلاس درس فراتر از یک مکان فیزیکی است و به عنوان موقعیتی برای تعاملات پیچیده و پیش‌بینی‌ناپذیر میان اساتید و دانشجویان به شمار می‌آید. این پیچیدگی‌ها بخشی از واقعیت‌های غیرقابل اجتناب در فرآیند یاددهی و یادگیری هستند. همچنین، از نظر ایشان، برقراری ارتباط میان تجربیات زیسته، مفاهیم نظری و کاربرد عملی می‌تواند موجب تحول در آموزش دانشگاهی شود. برای ارتقای کیفیت آموزشی، شایسته است که اساتید و کارکنان دانشگاه تجربیات خود را داوطلبانه و بدون انگیزه‌های اداری به اشتراک بگذارند.

دکتر یمنی تأکید کرد که کلاس درس، به‌عنوان هسته مرکزی فرآیند آموزشی، نیازمند یک رویکرد نظری و تئوریک برای مدیریت پیچیدگی‌های درون‌کلاس است و معلمان باید توانایی درک و مدیریت این پیچیدگی‌ها را داشته باشند تا فضایی پویا و مؤثر در کلاس ایجاد کنند. وی با تأکید بر درک دقیق مدیران دانشگاه‌ها از مفاهیم «دانشجو»، «معلم» و «کلاس درس» به لزوم بازنگری و بازاندیشی مستمر در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود که علاوه بر ارتقای دانش‌پذیری دانشجویان، دانشگاه باید به‌عنوان یک نهاد پویا و خلاق برای پیشرفت علمی و انسانی فراهم شود. دکتر یمنی در پایان اظهار داشت که فرهنگ دانشگاهی و تعاملات میان بخش‌های مختلف آن تأثیر زیادی بر کیفیت آموزش و پژوهش دارد و بر اهمیت توجه به تفاوت‌های فرهنگی و تجربی در طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی تأکید کردند.

در ادامه، دکتر بهار بندعلی، عضو هیئت ‌علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به تجربه و آشنایی خود با دغدغه‌ها و چالش‌های اساتید در دوره‌های بالندگی بیان کرد همواره در پی فرصتی بوده تا با ایجاد فضایی مناسب برای هم‌اندیشی و تبادل تجربه، به بهبود این مسیر کمک کند و اذعان داشت این سلسله نشست‌ها، که به لطف آقای دکتر یمنی و تلاش‌های ایشان فراهم می‌شود، می‌تواند بستری ارزشمند برای پرداختن به این دغدغه‌ها و تحقق این آرزو باشد. وی در ادامه به رویکرد تعاملی جهت طراحی ساختار نشست‌ها تاکید کرد.

اعضای هیئت‌علمی حاضر در نشست، نظرات و پیشنهادهای مختلفی درباره نحوه برگزاری جلسات مطرح کردند. از مهم‌ترین پیشنهادهای ارائه‌شده در این نشست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری نشست‌ها به‌صورت نیمه‌ساختارمند با موضوعات از پیش تعیین شده؛
  • هدایت داوطلبانه جلسات توسط اساتید برای افزایش انگیزه و مشارکت فعال‌تر؛
  • تحلیل علمی و عملی تجارب اساتید؛
  • ایجاد شبکه‌های داخلی نشست‌ها در دانشکده‌ها و گروه‌های مختلف؛
  • برقراری ارتباط با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های دیگر؛
  • مستندسازی نشست‌ها برای بهره‌برداری بلندمدت و انتشار به‌صورت کتاب، مقاله یا نشریه؛
  • تشویق به اشتراک تجارب موفق و ناموفق و تحلیل آن‌ها توسط متخصصان آموزش؛
  • تأکید بر خروجی‌های کاربردی در کنار مستندات بلندمدت.

در پایان نشست، دکتر یمنی از مشارکت فعال اعضا قدردانی کردند و بر اهمیت داوطلبانه بودن حضور و انگیزه‌های خودجوش اساتید تأکید نمودند. وی ابراز امیدواری کردند که این نشست‌ها بتواند در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در دانشگاه‌ها و ایجاد فضایی برای تبادل دانش و تجربه کمک کنند.

با ما در ارتباط باشید
کانال قطب در تلگرام https://t.me/cehed_sbu
وب سایت قطب http://cehed.sbu.ac.ir
صفحه رسمی قطب در اینستاگرام https://instagram.com/cehed.sbu
پیشنهاد، انتقاد، همکاری
Cehed@sbu.ac.ir

-